Frigiderul nu mai raceste
Dupa o cariera tumultoasa cu bune si rele, cea mai intalnita problema a majoritatii frigiderelor ramane lipsa frigului. As putea spune chiar ca in ultimul an, aceasta situatie devine tot mai des intalnita. Dar care este oare cauza?
Marele secret al lipsei de frig intr-un aparat frigorific
Am vorbit in articolele trecute despre cum functioneaza un frigider, dar sa recapitulam. Compresorul “impinge” agentul refrigerant (freonul) prin conductele frigiderului si celelate piese componente al circuitului frigorific (vaporizator, valva expansiune, condensator). Acesta reprezinta un circuit INCHIS.
Problemele apar cand circuitul devine DESCHIS. Ce se intampla, frigotehnistule?
Ei bine, capitalismul si consumerisul a lovit, bineinteles, si in calitatea si cantitatea aparatelor frigorifice. Nu vreau sa par un batran conservator si sa spun “pe vremea mea se faceau altfel lucrurile…” dar sa ma ierte Dumnezeu, CHIAR se faceau altfel lucrurile. Acum cedeaza conductele circuitului ca furtunele de gradina tinute in soare. Daca stau sa ma gandesc mai bine, cedeau si inainte, dar nu erau ascunse.
Cu siguranta va amintiti de aceste frigidere. La acestea, exceptand vre-o 5 cm de conducta din perete, TOATE conductele erau vizibile! Adica, se spargea, pierdea freonul. Frigotehnistul venea si suda, baga alt freon si frigiderul isi facea treaba, omul era fericit, garantie la lucrare.
Lucrurile s-au schimbat mult insa…
“Macar sa treaca de garantie…”
In poza asta, am desfacut o combina frigorifica Beko de prin 2015…pierdea freon. Dupa vre-o 5-6 ore de sapat prin spuma, am gasit si crapatura. Am reparat-o, am sudat-o, toate bune.
Atat va spun, frigider inapoi n-a mai fost. Spuma aceea este o spuma speciala termoizolanta, nu se gaseste. Fara protectie termica oferita de aceea spuma, normal… aparatul nu mai are cum sa raceasca.
Dar colac peste pupaza, normal ca necazurile nu vin niciodata singure. Vin cate doua, trei… sa nu apuci sa te plictisesti.
Nu mai porneste compresorul…
Cum sa mai porneasca, cand a muncit ca “fraierul” sa impinga freonul care nu mai era??
Compresorul este actionat de niste senzori de temperatura sau clasicul termostat. Acestia il anunta ca temperatura a crescut in frigider sau congelator si ar fi timpul sa treaca la treaba. Si uite asa, motorul munceste muuult in plus, se supraincalzeste si suprasolicita. In timp, randamentul compresorului scade si intr-un final “se arde”. Kaput.
Se mai poate face ceva, domnule?
Asta e cu dus intors. La unele modele o sa spun un da partial. Pentru ca se poate anula o parte din circuit. Sperand ca fisura pe unde s-a pierdut freonul, este localizata acolo. Matematic vorbind, avem o sansa de 50% de reusita, dar si 50% de esec.
Costurile unei reincarcarii cu agent refrigerant variaza intre 200-300lei in functie de cantitatea necesara. Costurile unui frigider nou variaza intre 1500-3000lei. Unii din clientii mei, aleg sa riste. Altii nu, si se orienteaza catre un nou aparat frigorific.
Un lucru ramane cert. Vom fi onesti de la inceput si clientii nostri vor lua intotdeauna decizi bazate pe adevar si corectitudine.
0 Comments